Houd vandaag een spiegel voor; morgen is het wellicht te laat

De verkeersdoden tot 1 januari 2019 zijn bekend! De komende 7 weken verongelukken er 78 volwassenen en kinderen, waarvan 16 in Brabant. Hoe kunnen we dit stoppen?

Bizar om te weten dat ‘ze nu al bekend zijn’ maar dat het aankomende slachtoffer het zelf nog niet weet. Hij of zij maakt nu nog plannen voor nieuwjaarsdag of de zomervakantie maar zal het niet meer mee gaan maken, helaas.

Gewone burgers die nietsvermoedend de dood tegemoet gaan. Het is de realiteit. Vanaf het moment dat ik dit stuk schrijf en deze krant op uw deurmat ligt, is het opnieuw gebeurd.

De kans is groot dat één van u of uw gezinsleden/vrienden/kennissen het slachtoffer kennen en u zult terugdenken aan dit artikel.

Gedrag
Terugkijken naar getallen is makkelijk, maar lost het probleem niet op. 90 procent van de ongelukken wordt veroorzaakt door het gedrag van de mens, door onszelf, in alle lagen van de bevolking. De overige 10 procent van de ongelukken wordt veroorzaakt door de infra, het voertuig of het weer.

De overheid investeert vooral in de aanpak van wegen, want dit is tastbaar en uit te leggen aan de burger. Maar in mijn ogen is dit vooral symptoombestrijding. Waarom wel honderden miljoenen investeren in de infra en niet in structureel verkeersonderwijs?

Als een lid van een beruchte motorbende in de bus zit, zal hij opstaan voor een oud omaatje. Merkwaardig is dat wanneer een willekeurige burger in de anonieme stalen kooi – hun auto – stappen, ze schijt hebben aan de medeweggebruiker. Dat zie je ­terug in de dagelijkse misstanden. Het vreemde is ook dat dit door mensen wordt gedaan van wie je het niet verwacht.

Hoe kan het dat 80 procent van de ouders geen interesse heeft in de veiligheid van zijn kind? Ouders kopen voor zichzelf een fiets met goed werkende verlichting, maar het grootste deel van de kinderen heeft géén of slecht werkende verlichting en reflectie. Als reden hoor je dan: ‘Het wordt er op school toch weer vanaf getrapt’, dus accepteer je als ouder maar dat ze een groot risico nemen. Welke ouder heeft thuis een goed setje reserveverlichting op voorraad of koopt ‘een lampje van de Action’? Met dit laatste kopen ouders hun verantwoordelijkheid namelijk niet af.

Waarschuwen
Houd vandaag nog ‘de spiegel voor’, nu kan het nog morgen misschien niet meer.

Helaas weet ik niet wie het volgende slachtoffer wordt; ik zou ze persoonlijk gaan waarschuwen om die dag thuis te blijven.

Ook ik moet voor lief nemen dat het gaat gebeuren. Maar als ook u vanaf nu minder hard rijdt, niet onder invloed achter het stuur kruipt, meer afstand houdt en bewust bent dat anderen ook een fout kunnen maken, dan lukt het ons om voor 1 januari minimaal één voorbestemd kind te behoeden voor de dood.

Met de ontwikkeling van ­Verkeers Centrum Brabant (VCB) gaan 52.000 kinderen van 4 tot 18 jaar elk schooljaar een ­verkeersproject bezoeken. Verkeerseducatie wordt net zo belangrijk als rekenen en schrijven.

Van 19 tot 99 zal de aanpak per doelgroep ingezet worden. Het VCB is er voor iedereen, van driewieler tot rollator.

Dit artikel heeft ook in het Brabants Dagblad gestaan.