Code 95 / Richtlijn Vakbekwaamheid
Home » Vrachtwagen » Code 95 / Richtlijn Vakbekwaamheid
Terug   Print  

Code 95: nieuwe Richtlijn voor vrachtautochauffeurs
Nieuwe Richtlijn voor vrachtautochauffeur
Vanaf september 2009 is de Richtlijn Vakbekwaamheid voor vrachtautochauffeurs van toepassing. De Richtlijn geldt voor alle landen in de Europese Unie en voor alle chauffeurs die in de EU wonen of werken. Dus ook voor chauffeurs van buiten de EU die werken bij een bedrijf dat gevestigd is in de EU. Voor meer informatie.

Wat houdt het in?
De Richtlijn bestaat uit twee onderdelen: de basiskwalificatie voor aankomende chauffeurs en de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs.

Theorie- en praktijkexamens

Voor aankomende chauffeurs veranderen de theorie- en praktijkexamens. Voor het theoriedeel moeten aankomende chauffeurs vanaf 8 september 2009 drie examens afleggen: Vakbekwaamheid 1, 2 en 3.

Naast het praktijkexamen, zijn er ook twee praktijktoetsen: de praktische toets C en de Toets besloten terrein.
 
Veranderingen?
Het papieren chauffeursdiploma voor vrachtautochauffeurs verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt op het rijbewijs de code 95. Dit is een code die aangeeft dat je vakbekwaam bent. Achter de code komt de datum te staan waarop je vakbekwaamheid verloopt. Het is belangrijk dat je voor het verlopen van de datum je vakbekwaamheid verlengt. Als de datum achter de code 95 verlopen is, mag je geen gebruik meer maken van de openbare weg. Pas wanneer je de 35 uren nascholing hebt gevolgd, mag je weer rijden.
 
Hoeveel nascholing in hoeveel tijd?
De verplichte nascholing gaat in op 10 september 2009. Als je vanaf 1 maart 2009 opleidingen of trainingen volgt die in aanmerking komen voor de verplichte nascholing, dan tellen deze uren al direct mee voor de nascholing. We raden je daarom ook aan om niet te lang te wachten met de nascholing. Het maakt bovendien niet uit of je al in 2010 de nascholingsuren hebt gehaald of in 2016. De periodes van nascholing worden als een vaste tijdsperiode gezien. Alle chauffeurs die in 2009 vakbekwaam zijn, moeten voor 2016 (de eerste periode is 7 jaar) hun 35 uur hebben gevolgd, en daarna in 5 jaar dus voor 2021, 2026 enz.
 
Zowel theorie- als praktijktrainingen voor de nascholing
Er is veel keuze in de opleidingen en trainingen die je voor de nascholing kunt doen. Belangrijk om te weten is dat je niet perse terug hoeft naar de schoolbanken, maar ook praktijktrainingen kunt volgen. Klik hier om te kijken welke nascholingscursussen bij jou past.
 
Waarom
De Richtlijn is er om de verkeersveiligheid te vergroten, waardoor er minder ongelukken ontstaan waar vrachtauto's bij betrokken zijn. En om de brandstof te verminderen, met het oog op het milieu. Door extra scholing kunnen chauffeurs zich nog verder ontwikkelen in hun vak. Daardoor verbetert ook hun positie op de arbeidsmarkt.
 
Overleg met uw werkgever
Als chauffeur bent je zelf verantwoordelijk voor het behoud van je vakbekwaamheid, maar ook je werkgever heeft er belang bij dat je vakbekwaam blijft. Wij raden je daarom aan de nascholing in overleg met je werkgever te regelen. De nascholing moet natuurlijk leerzaam zijn en bijdragen aan de doelen van de Richtlijn. Maar het is ook belangrijk dat de nascholing aansluit op je praktijksituatie. Je bent dus vrij om, in overleg met jouw werkgever, je nascholing in te vullen. De enige eis is dat je van de verplichte 35 uur, minimaal één dag (7 uur) een praktijktraining volgt, waarvan je zelf 2,5 uur actief rijdt. Belangrijk is wel dat je een opleiding kiest die door CCV gecertificeerd is voor de nascholing. Bij Smits Opleidingen is dat uiteraard het geval.

Made by Marco van Kampen & Michel Pouleijn